Conférence, AtelierRecherche, Formation
Transvers-HN : "Modélisation et médialité"
le 13 septembre 201810h30 - 12h : conférence
14h30 - 17h : atelier
Première séance du séminaire annuel de recherche et formation en humanités numériques, à destination des doctorants, chercheurs et enseignants chercheurs.
Øyvind Eide, professeur en humanités numériques à l'Université de Cologne et président de l'Association européenne pour les humanités numériques (EADH), sera l’invité de cette journée en deux temps composée d’une conférence en matinée et d’un atelier de recherche l'après-midi (intervention en anglais).

Conférence

The concept of modelling as it is currently understood in digital humanities will be presented, with links to modelling in the humanities at large as well as in the sciences. In order to understand how models can be used to generate knowledge the process of modelling will be discussed in the light of the mediality of models. This will be used to examine visual and embodied thinking as part of modelling activities, with links to semiotics and questions of representation.

Atelier

The workshop will follow up on the keynote’s theoretical considerations though modelling experiments done in groups of 3-4 persons. A specific case will be presented where each group have to go through a modelling activity where the mediality of the model they make will be examined and discussed. While the workshop takes the keynote as a starting point, taking part does not depend on having been present there.

MSH-Alpes
Amphithéâtre et salle du 2e étage
1221 Avenue Centrale
Saint-Martin-d'Hères