Les mécanismes du changement comportemental dans une perspective de santé

Conférence Recherche
le  30 avril 2019Saint-Martin-d'Hères - Domaine universitaire
Cette conférence donnée par le Professeur Lawrence Brawley (University of Saskatchewan, Canada) est organisée par le laboratoire Sport et ENvironnement Social (SENS) dans le cadre du Volet Graduate School (IDEX) et du Collège des écoles doctorales.

Résumé de la conférence :

There are multiple, well known physical and mental health benefits accrued by older adults who are regularly active ([WHO], 2010). On the other hand, it is also well recognized that the adult and older adult segment of the population is perhaps the least active of all age groups. Both asymptomatic (i.e., post-natal mothers, healthy but non-active older adults) and symptomatic (i.e., cardiac rehabilitation, frail obese older adults, individuals with multiple sclerosis and those with spinal cord injury) adults benefit from exercise training and exercise therapy provided through interventions and physical activity through community programs. Many of these programs are economically delivered by group format in community leisure services and through regional disease prevention/health promotion programs. Ironically, the benefits attained are typically short lived when adults attempt to self-manage activity after they leave such programs. From a translational perspective, could such groups be utilized as (a) one means of offering adults social support,(b) a motivational influence for intervening and (c) a platform in which to learn self-regulation skills to increase and maintain changes in their exercise?

To answer these questions, this presentation is divided into four discrete sections. First, we discuss background why groups can be powerful behavior change agents as well as the basic structure of our group-motivated intervention model. Second, we present a brief generic description of the intervention structure and how we conduct this group-mediated cognitive behavioural intervention (GMCB). Third, we present a meta-analytic summary of results of several adult GMCB physical activity interventions across outcomes concerning physical activity adherence; functional and physiological factors; and social cognitive factors. Fourth, we close the presentation by commenting on the translational perspective for this type of intervention relative to feasibility, interventionist training, and potential sustainability toward the goal of promoting adult health and preventing disease.

Présentation du conférencier :

Titulaire d'une chaire de recherche du Canada de niveau 1 au Collège de kinésiologie de l'Université de Saskatchewan, membre affilié de l'École de santé publique de cette université, membre de l'Académie canadienne des sciences de la santé, le Professeur Brawley dirige le laboratoire Russ Kisby de promotion de la santé et de prévention des maladies chroniques. Ses recherches portent sur les mécanismes psychosociologiques qui contribuent à l'adoption de l'activité physique dans le cadre (1) d'un changement de mode de vie (adoption d'un mode de vie sain) et (2) de l'autogestion des maladies chroniques. Le Professeur Brawley travaille à l'élaboration et à la mise en oeuvre d'interventions novatrices et efficaces de changement cognitivo-comportemental qui aident les individus à maintenir à long terme leur changement comportemental (i.e., niveau d'activité physique). Ces interventions concernent différents publics, comme les personnes âgées sédentaires, les patients en phase de réadaptation cardiaque, les personnes atteintes d'arthrose du genou, de lésions de la moëlle épinière ou de sclérose en plaques.

Les publications du Professeur Brawley couvrent les domaines de la psychologie, de la kinésiologie, de la médecine comportementale, de la santé publique, de la gérontologie et de la réadaptation.

Publié le  4 avril 2019
Mis à jour le  4 avril 2019